torsdag 22 maj 2014

Min syster tillbaka till Haninge

Söndagen den 27 April
Glad och uppspelt efter att ha varit på Trädgårdsmässan i Kista med mina döttrar får jag ett samtal från Skövde lasarett. -Din syster rullas in för operation nu, hon kom till oss för magsmärtor och hon har ett hål i magsäcken.
Jag i Haninge och syrran i Skövde, för många mil. Sen kommer tårarna och jag sitter och hulkar som ett litet barn, det bara rinner ned för mina kinder. Jag döljer ansiktet i mina händer och försöker berätta för maken och yngsta dottern vad som hänt.
Vill inte, VILL INTE, fan ta dig Christin om något händer nu, jag förlåter dig aldrig.
Brorsan ringer sedan lite senare och säger att han åker ner dagen efter. Jag blir glad. Han frågar om jag ska med men det går inte p.g.a. av min sjukdom just då. Men jag säger att först ska vi veta hur allt gått.
Innan dom rullade in henne hade dom frågat om dom kunde kontakta någon och hon sa -ring min syster Mia, det var det telefonnumret hon kan utantill.
Jag faller ner på köks stolen och blir matt i hela kroppen. NEJ NEJ NEJ snälla skriker jag inombords men till sköterskan säger jag -jaha öhhhh va?!! Hon ber mig ringa vid 10 tiden på kvällen om jag vill höra hur allt gått.
Klockan tickar fram långsamt och jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen. Men har lite vett kvar så jag kan ringa hennes son, min äldsta dotter och min bror. Och förklara vad som hänt.
Timmarna smyger sig fram och jag blir otroligt stressad av väntan. Tankarna far som projektiler i huvudet på mig. Jag skakar av mig olustkänslan var och varannan timme, diskuterar med mig själv i tysthet att allt kommer att gå bra.
Klockan blir 22,00 och jag ringer till Sjukhuset. En sköterska svarar och jag får reda på på en gång efter jag presenterat mig att Christin mår bra om än trött men operationen gick bra.
Jag suckar men ursäktar mig då det var spänningen som lättade. Jag frågade när jag kunde ringa på morgonen men då säger sköterskan att jag ska vänta så ska hon fråga Christin om hon vill prata med mig. Det vill hon och jag är så glad över att höra hennes trötta men härliga röst.
Om du undrar varför jag skriver det här så kan du läsa om hur hon hamnade i Falköping och vilken otur hon haft. Hur samhället kan behandla en och om hur Myndigheter inte tar sitt ansvar. De sitter där för min skull som medborgare.
Läs bilagan och återkom sedan hit. Kanske någon iallafall reagerar som sitter på rätt stol!
Det är inte fiction det är ett verkligt liv. Det finns mer men då skulle du sitta och läsa i timtal.

KraMia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hur fan ser man ut.....när man inte fattar någonting? Det är ofta det händer för mig. Det är som om synapknappsern ......... hmmm äh,...