tisdag 3 juni 2014

Orkeslös!

En historia avlöser en annan.

Men så är det ju också Sverige 2014 eller vänta nu är det 1914 kanske`?

Jag är glad för den som orkar läsa mina negativa inlägg här på bloggen. Men å andra sidan kanske det är den som verkligen behöver läsa om verkligheten som ska läsa!!

Jag är orkeslös och känner mig näst intill apatisk. Trött på att kroppen skriker sig hes av värk. Trött på att inte kunna få den där lååååånga sömnen. Trött på att kastas runt av människor som känner sig höga av makt.

Nu har det gått en månad sedan syrran opererade sig för blödande magsår och tarm. Och jag är glad att hon är här hos mig! Som sig bör efter en operation så blir man ju kollad så att allt har läkt och ser bra ut. Men ve och fasa om du gör det i ett annat län. Om det inte är akut. När hon äntligen får svar från Huddinge sjukhus så anser läkaren där att hon ska åka hem till sitt län och göra kontrollen.
Alla papper som ska vara påskrivna är det, remissen innehåller dock en mening av den opererade läkaren som gör att man undrar vad han tänkte på. Han visste att hon var ENSAM i Falköping och eftersom hon absolut inte fick lyfta, eller ens ta i på annat sätt så behöver man folk omkring sig. Det har hon här i Stockholm. När läkarna vill spara så gör man det genom att säga att hon inte får göra kontrollen här i Stockholm utan måste åka hem och göra den.
Hon ska inte vara själv över sommaren! Och kostnaden för att åka hit tär på henne ekonomi så att åka ner för att sen åka upp!!!!!

Enligt lagen, och den har hon läst, som handlar om just vad du har rätt till inom Sjukvården i Sverige så står det klart och tydligt att om länen kommer överens så ska du få sjukvård i annat län.
Det är endast den läkaren på Huddinge som personligen ansett att eftersom det inte är Akut så ska hon åka hem och göra kontrollen. Gastroskopi alltså, inte någon liten sak.
Att strunta i undersökningen är en fara då det inte är att leka med sprucken magsäck. Alltså är det akut på sätt och vis eftersom den måste göras.

Jag ringer till TV4 nyheterna eftersom jag är så upprörd. Deras svar var -Ja men det är så vanlig och hon är inte ensam om att råka ut för det här, så det är inte intressant att ta upp. Då säger jag till henne att då kan dom ju också sluta ta upp brott i Sverige, för det är ju så vanligt.

Orka, säger jag bara orka!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hur fan ser man ut.....när man inte fattar någonting? Det är ofta det händer för mig. Det är som om synapknappsern ......... hmmm äh,...